Hvad er email marketing?

Email marketing kan opdeles i to kategorier. Den ene kategori er den, du nok bedst kender som nyhedsbreve. Nyhedsbreve er kampagneemails, der manuelt udsendes til en email liste, og som ofte er tidsbegrænsede. De udsendes, når der er nyheder, særlige kampagner og lignende. Den anden kategori er de automatiserede emails, eller marketing automation, som disciplinen også kaldes.

Sæt din email markedsføring på autopilot med marketing automation

Marketing automation er automatiserede emails, der udsendes på baggrund af dine brugeres adfærd. Automatiserede emails udsendes, når en handling udføres (eller ikke udføres). Handlingen, der også kaldes en “trigger”, har du mulighed for at foruddefinere, hvormed du kan sætte forskellige regler op – hvis X gør Y, så sker Z.

Et meget håndgribeligt eksempel kan være, at en eksisterende kunde (X) lægger et produkt i sin kurv, uden at fuldføre købet (Y), hvorefter vedkommende får tilsendt en personlig email med det produkt, der ikke blev købt (Z). Der findes et utal af forskellige regler, der kan opsættes, så det tilpasses din forretning, og på den måde kan du udsende meget personlige og aktuelle emails til dine brugere, der passer til det sted, de er i købsprocessen.

Det foregår helt automatisk, når det først er sat op – og det er en potential guldmine for dig, hvis det ellers gøres rigtigt.

Få succes med email marketing automation

Skal du have succes med automatiseret email markedsføring, kræver det et indgående kendskab til både email marketing software og marketing automation tools, men det kræver også gode kommunikative evner, så modtagerne får en god oplevelse og tager action på dit budskab.

Jeg er ekspert i email marketing, har omsat for flere millioner kroner gennem kanalen, og er nu klar til at hjælpe dig – både med almindelige kampagnemails og marketing automation.

Se videoen og få indblik i, hvordan du med min hjælp kan få succes med email marketing og marketing automation.

Sådan er processen, når vi samarbejder om din email markedsføring

1. Gennemgang af eksisterende data

Har du allerede prøvet kræfter med email marketing, starter vi med en gennemgang af din eksisterende data. Hvad virker, og hvad virker ikke? Dernæst gennemgås dine øvrige data - Google Analytics og evt. din e-commerce platform, hvormed din kunderejse kortlægges. Der er nemlig stor forskel fra case til case - forskellige målgrupper, produkter, priser, købstyper mm. der alt sammen har indflydelse på, hvordan dit email marketing- og marketing automation setup skal skrues sammen.


2. Email strategi og gennemgang af KPI'er

Med indblik i dine data, din virksomhed og din målgruppe, er vi klar til at lægge en strategi for din email marketing. Strategien tager naturligvis udgangspunkt i dit ønskede outcome for indsatsen - og vi gennemgår også de KPI'er, der normalvis bruges i forbindelse med email marketing, som vi bruger til at måle indsatsen på.

Ofte kombineres email marketing også med andre digitale markedsføringskanaler som søgemaskineoptimering, hvorfor det giver god mening at lægge en overordnet digital strategi for din online marketingindsats.


3. Eksekvering af din email marketing strategi

Strategien er lagt, og nu er det bare at smøge ærmerne op. Vi går således i gang med at opsætte diverse automation flows baseret på dine brugeres købsadfærd. Det kan også være, det er nødvendigt for dig at migrere til en anden email platform, og i så fald bliver det selvfølgelig med min hjælp.


4. Evaluering og optimering af din email indsats

Jeg monitorerer og optimerer løbende din email marketing indsats. Optimeringerne består af splittests, og når dine data viser nogle bestemte tendenser, ændres og tilføjes budskaber og flows derefter. Det er hele tiden en on-going indsats, der sikrer, at du får det maksimale afkast af din investering.

Spørgsmål, der ofte bliver stillet til email markedsføring


Få mine 7 bedste (og helt gratis) gør-det-selv-hacks til at overhale dine konkurrenter på Google ↓

    Hvad koster email marketing?

    Email marketing er i sig selv ganske gratis. Dét, der koster penge er den email marketing software, der bruges – og prisen herpå er ofte baseret på, hvor mange subscribers du har. Derudover skal du selvfølgelig påregne udgifter til mandetimer og konsulentbistand.

    Men som udgangspunkt er det altså ganske gratis, og det er også derfor, at email marketing er så enormt (kost)effektivt – særligt i forhold til andre betalte kanaler, hvor du konstant betaler CPC eller CPM.

    Det bør også nævnes, at den største omkostning til marketing automation er i forbindelse med selve opsætningen. Når først dit setup er på plads, er dine omkostninger til konsulentbistand begrænset til den løbende monitorering og optimering. Timeforbruget dertil afhænger af dit forretningsomfang.

    Samtidig er det dog vigtigt at forstå, at selvom email marketing måske ikke koster penge, så lukrerer kanalen på, at du har brugt (og bruger) penge på at skabe trafik til dit website – hvis ellers du formår at konvertere dine besøgende til subscribers. Denne trafik skabes ofte gennem kanaler som SEO, Google Ads, Facebook og lignende. Så du betaler altså penge for top-funnel trafikken, som du så på bedste vis kan udnytte med email markedsføring.

    Yderligere bruger mange også pop-up software som fx danske Sleeknote til at indsamle permissions, hvilket også koster et vist beløb.

    Hvor effektivt er email marketing og marketing automation?

    Email marketing og marketing automation er enormt effektivt – og kosteffektivt, hvis det gøres rigtigt. Jeg har personligt omsat for flere millioner kroner gennem email marketing – og det er altså noget, der batter, når omkostningerne dertil er relativt begrænsede.

    Det er dog vigtigt at forstå, at succesen af din email marketing afhænger af to parametre:

    1. Det er ikke alle målgrupper, der responderer lige godt på email marketing – ligesom det ikke er alle brancher, det er lige relevant for.
    2. En kritisk succesfaktor er naturligvis, at du har nogen at sende emails til. Tilmeldinger til dit nyhedsbrev får du, når du har indgående trafik til dit website, som du også formår at konvertere til tilmeldinger.

    Hvordan bør email marketing prioriteres blandt øvrige marketingkanaler?

    Som beskrevet i de andre afsnit er email marketing afhængig af dine andre kanaler, hvorfor det til dels kan være en god idé at vente med et fuldt udbygget email marketing setup til, at du reelt har indgående trafik og subscribers at sende mails til. Det vigtige i den forbindelse er således at få samlet op på trafikken og få dine besøgende konverteret til subscribers. Men skal det være relevant for dine besøgende at tilmelde sig dit nyhedsbrev – og skal de fortsat være varme leads, skal de også aktiveres og være “in the loop”.

    Og fordi du netop bruger relativt mange penge på at skabe trafikken til dit website, har du også en naturlig interesse i at få størst afkast af dén investering, og der er email marketing bare en uundgåelig kanal.

    Så der er ikke et entydigt svar på spørgsmålet, men det afgørende er, at du har et setup – som så altid kan udbygges på et senere tidspunkt, når du får mere trafik, har flere subscribers og mere luft i budgettet.

    Er email marketing kun for webshops?

    Email marketing kan også bruges af andre typer virksomheder, men som direkte salgskanal er email marketing mest relevant for webshops. Det betyder dog ikke, at andre ikke kan have succes med det – men der skal man måske nærmere betragte email marketing som relationsskabende branding, hvilket naturligvis også kan være en fantastisk god forretning.

    Hvilken email marketing software er den bedste?

    Der findes flere softwareløsninger til email marketing, hvor nogle selvfølgelig er bedre end andre. Valget af email marketing software afhænger også af, hvilken e-commerce platform du bruger. Jeg er personligt meget begejstret for Klaviyo, blandt andet på grund af deres super gode integration til Shopify, der er min go-to e-commerce platform.

    Få et gratis og uforpligtende oplæg på din email marketing

    Jeg besvarer alle mails indenfor 24 timer – men du er også mere end velkommen til at ringe til mig.